onsdag 7 juli 2010

plut på 90-tal

På 90-talet tryckte vi ner näsan så att överläppen blev spänd och plutande. Det var snyggminen för många. Kommer ihåg en flicka i musikklassen på min skola, hon hade långt tjockt hår i mittbena, hon hade modelluppdrag och ett plut som slog allas, ett sådant där "spänt-ner-med-näsan-plut". Brun läppenna hjälpte till att markera pudermattaläppar. Hon, snyggastepluttjejen med modelluppdrag, hon var inte omtyckt, men ingen i min klass kände henne, hon ansåg ändå kaxig och allt hon sa användes mot henne, iaf bakom hennes rygg. Är glad att jag inte är tonåring längre.

Sen kom snyggminen jag fastnade i. Ner med hakan, sära på glansiga läppar, i halvprofil möta andras blickar. Vad för snyggminder som är grejen nu vet jag inte, blev gammal nog för att inte hänga med i trenderna, inte på samma sätt, något år efter och vissa saker sitter fast, som min snyggmin, den kommer jag aldrig bli fri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar