måndag 12 juli 2010

Östersund no1

På lördagen satte jag mig i badhusparken. Vaga minnen flimrade förbi, minnet av hur vi åt glass en regnig dag, men jag kunde inte minnas vilka vi var, om det var pappa och mamma, eller pappa och hans nuvarande fru eller pappa och hans vänner. Minnet av bangolf. Minnet av en yrankonsert vi såg från pappas båt, minnet av en annan yrankonsert då jag liten och ung trängde mig genom en hop och hopen började hoppa och jag följde med den ofrivilligt i dess rörelse upp och ner.

Men nu satt jag där med Harry Scheins biografi som jag köpt för en femma på en loppis. Läste inledningen. Blev till mig, la boken ifrån mig, läste lite till. Tänkte att denna bok kommer förändra mig. Kollade klockan på mobilen. Läste lite till. Tog upp en spegel och bättrade på sminket, la ögonskugga och tonade ut eyelinern. Schein gjorde mig rastlös.

Jag vill också ha ett varggrin, solbränd mager kropp, alltid en cigg viftandes från viktiga fingrar - som Harry Schein. Men jag kan inte röka och min hud klär inte i den färg den får av solen. Mina fingrar verkar aldrig bli viktiga, hur mycket de än viftar. och mitt leende, mitt grin, gör mig bara sårbar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar