söndag 11 juli 2010

pappas katt

Pappa och familjen där har katt, en röd Maine Coon. De är stora katter och Affe, som deras Coon heter, är också stor. Han är fem år. Jag var kattvakt åt honom för tre år sen, då var det jag och han i pappas familjs hus. Affe hade en eländig stämma och ville sova brevid mig den gången. När man sedan klev ner för trappen väntade han på en, han rusade in i köket och följde man inte efter kom han tillbaka tills man så gjorde. Väl i köket fick man se honom äta, han ville inte äta själv. Och när jag själv åt satte han sig mittimot mig på bordet och gav tillbaka tjänsten.

Affe får pussar när han kommer hem om kvällen, han lägger sig på soffan och ser teve tillsammans med familjen. Alla pratar med söta små röster när de talar till honom.

Under sin fina päls är Affe knotig som en gammal siames. Men han har tjocka kinder och vill inte alls kela, han vill bara vara tillsammans, nära, utan klapp och gos.






1 kommentar: