måndag 16 december 2019

Söndag.

Varma decemberdagar blir aldrig ljusa. Snön som föll blöt igår låg tung och grå kvar. I snön finns pölar med klart vatten. I snön finns snösörjan.

När klockan var ca 11 trodde jag att det var eftermiddag och skymning. Kanske en effekt av att byta dygnsrytm hela tiden. Ett dygn sover jag på dagen och jobbar på natten. Nästa dygn lika så. För att sedan vara ledig natten och åter sova och sen ha dagen att se dagsljus på.

Idag hann jag tänka att snart får jag sova, då ca kl 11. Då jag trodde det skymde. Men förstod snabbt att det var mycket kvar av dagen. Bestämde med Ingunn att vi skulle ses. Jag skulle köpa med mig fika för idag ville hon inte gå ut. Hon ville se vinterstudion på tv och slippa blötan där ute.

Efter att jag varit hos Ingunn en stund gick jag till Ica kvantum. Uppför gammliabacken. Upp och sedan nedför Nydalavägen. Uppför cykelvägen vid Mariehemsvägens sida. Blöt av snön handlade jag. Ur mitt hår, som blivit blött av snöregnet, rann droppar över mitt ansikte. Mina lår som blivit frusna under de snömoddade jeansen. Grönsaker,frukt, nötter, honung och yoghurt la jag i min korg. Blev förvånad av hur hälsosam min shoppinglista såg ut när den slutade vara ord. När jag handlat klart tog jag hissen upp i ett hus nära kvantum. Hissen luktade svett efter någon som nyss åkt. På Åttonde våningen gick jag av och in till min syster Agnes. Där var min syster Signe. De virkade disktrasor.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar