tisdag 3 december 2019

Mörker och nerkyld no.2

Tar potatisen från plattan. Ställer stekpannan på den varma plattan, häller i olja. Låter det värmas upp inför köttbullarna. Börjar mosa potatisen, tar fram grädden. Grädden i toppen har tjocknat och bildar ett lock. Locket släpper och grädden väller ner över potatisen. Rör ihop i hopp om att det ska tjockna. Från stekpannan på den varma plattan kommer ett fräs. Ångan från potatiskoket har samlats i fläktkåpan och droppar ner i den heta oljan. Jag lägger i köttbullarna. Vänder mig åter till potatismoset och moset tjocknar ju mer jag stompar runt med stomparn. Tar morötterna i min hand och börjar skala. De kylskåpskalla morötterna får mina frusna händer att värka. Miss Jones sitter på mattan under bordet. Hon ser på, hon jamar hoppfullt när jag ser mot henne. Trots att det var flera veckor sen hon fick blötmat, mjukt kött dränkt i sås, verkar hon inte släppa hoppet om att jag ska plocka fram det.

Nu ska jag äta min mat. Förhoppningsvis värmas upp från magen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar