måndag 23 december 2019

Juicen.

Köpte nån slags juice igår. Vet att jordgubb och äpple var en del i den. När jag skruvade upp korken så kom inget litet popp, det gick så lätt, det gjorde mig alert. Hällde sedan juicen i sitt glas och inom kort hade den skiktat sig en aning. En blaskigare topp mot en mörkare och tätare botten.

Jag hällde ut juicen från glaset och tömde förpackningen i vasken.

Det var överilat. Överspänt. Men jag kunde inte förmå mig att dricka av den. Tog två glas vatten istället. 

Hade en plan att på att köpa julklappar till Alma och Tea. De enda jag köper till. De är brorsbarnen. Men jag gick på bio istället. Satte mig längst upp i ett hörn. Såg Parasit. När filmen var slut föll stora blöta lappvantar. Jag knatade till Ålidhem Centrum, köpte manchego och vackra clementiner med blad till julbordetl. Köpte en ny Juice. En med rejäl skruvkork och imorgon hoppas jag den ger ifrån sig ett litet klick, ett tydligt bevis på att den öppnas för första gången. 

Gick mellan, de nu för jullovet tomma, unversitetsbyggnaderna. I trappen, just utanför min dörr, klev den sammanbitne musikproducenten ut ur hissen. Han skulle till tvättstugan. Han säger aldrig hej. Fast jag en gång sminkade honom i ett tv-program. Han brukar dyka upp hastigt i trappen, porten, i cykelrummet med intensiva ögonen och en hårt pressad käke. Han skyndar ständigt, sveper inte fort nog förbi. Jag sa hej. Han kanske svarade, idag såg han pojkaktig och skör ut fast han måste var kring 40.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar