torsdag 26 december 2019

Juldagens morgon.

Jag och mina systrar sov på tredje våningen. Jag och Signe i den stora dubbelsängen. Agnes i en gammal barnsäng, om hon låg på diagonalen kunde hon ligga rakt. Jag tvingade oss att somna till Tove Janssons läsning av Granen. Vet inte vad klockan var när vi somnade. Julafton hade gått fort. Vi hade ätit och fixat och ätit och tomten kom och sen åt vi massa godis och såg nog både kalle Anka och Karl-Bertil Jonsson. Vi skrattade så vi grät och brorsbarnens julfavoritlåt blev Feliz Navidad med imitatören Jimmy James. I just denna sång härmar han den åldrade rökhesa Bette Davis. När vi väntade på deras farmor, min mamma, satte jag igång den på min mobil. De bad sen om att få höra den igen och igen och jag fick inte lämna rummet. 40 minuter gick och tillslut kom deras farmor.

Vårt julbord var fantastiskt. Där fanns älgkött och lax och ostar och brysselkål och revbensspjäll min bror grillade under flera timmar. Sen allt godis. Vårt absoluta måste av julgodis har blivit något med marshmallows och Rice crispies. De knöliga vita godisarna älskar vi mer än knäck, eller kola - kola som vi inte ens hade i år.

Brorsbarnen kom upp till oss på tredje våningen. De höll låda, kröp ner bredvid oss, de vill ha upp oss så vi kunde hjälpa dem med legot de fått. Sen gick dagen åter i en hast och nu är jag hemma och julfirandet är över. Har två askar med marmeladkulor, den klapp vi alla får varje år av mamma. Nästa år ska jag bara be om en, den med de olikfärgade, de helgröna kan jag vara utan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar