torsdag 16 december 2010

pulsardan

Pulsade ner på stan. Vinden blåste, snön yrde, tygvinterskorna sög åt sig snön och blev snabbt blöta under de vita klumparna.

Nere på stan pulsade jag mellan butikerna. Mellan herrbutiker och herravdelningar i jakt efter kläder till en reklamfilm. Stod på avdelningar i affärer jag sällan besöker. Snön på skorna som jag trampar snett i smälte, det droppade om hårtestarna som stack ut under sjalen. Var blek om nos och kinder. Kom tillbaka flera gånger till samma butiker. I hopp om bättre plagg.

Tog bussen hem. Pulsade nu dygnsur ner för en backe, genom en lite liten skog.

Hemma svidade jag om. Tog på mig dubbla benvärmare och bytte till torra sockar, stoppade ner fötterna i de svarta gummistövlarna, drog på mig en hood, en halsduk, en jacka med kapuschong, hood upp, kapuschong upp.

Ut i snön igen. In i en skog med ett hopp om en genväg. Pulsade och slirade i mina gummistövlar. Irrade. Snön låg på grenar och stammar. En vind drog fram och allt fick liv, ett brus steg, sen stannade allt och tystnade la sig. Jag pulsade vidare. Kom helt fel. Mötte en tax och en man.

På hemvägen ville jag bara hem. Varje steg var tungt. Varje steg ökade min medvetenhet om hur långt det var kvar. 

Nu är jag hemma, med hettande kinder och matta ben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar