lördag 25 december 2010

Jul!

Somnade efter jobbet, vaknade i skymningen. Skyndade iväg med en plastkasse klappar.

I år var vi få. Inga kusiner eller mostrar eller mostrars män. Det var mamma, min styvfar, syster signe, syster agnes hos mormor och morfar. Mormor hade opererat ögat och hade lapp där över. Vi fixade julmaten, vi drack litervis must. Vi delade julklappar med mig som outklädd tomte. Med Agnes sjöng jag, med henne dansade jag midnatt råders tipp tapp. Signe checkade kameran min och sin med sin far. Sen såg vi Karl-Bertil. Morfar tyckte min tröja var snygg. När klockan var åtta åkte vi till mamma i bilar. Där spelade vi det omöjliga hemmagjorda julspelet. Där såg vi Judy Garlandfilmen For me and my Gal.

Det blev ingen pulka i år. Det lockade inte när kusinerna inte var hos oss. Men vi åt massa godis, drack massa te. Nu tinar jag efter promenaden hem i julnatten.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar