lördag 11 december 2010

i mässen

Vi var på regementet. I mässen. Bilder för en tidning skulle tas och jag sminkade. Där fanns salar och tavlor och kristallkronor. Där fanns bilder av kungar, av nuvarande kungen som barn, av hans mamma och systrar. Där fanns bord som dukades och bord där ett julbord skulle dukas upp. Och doften från julbordet kom allt starkare ju mer vi var där. Sött och salt och fett och torkade plommon och must och mos och sylta och sill och öl och lax. Min hunger växte och min mun vattnades. Jag kunde inte tänka på annat. Annat än julbordet som skulle dukas upp då vi skulle gå.

Flickan jag sminkade blev en vamp. Blev en Pola Negri, en Theda Bara, en Tora Teje. Hon kunde poserna, hon kunde kroppen. Hon bar upp de kläder Monika valt, det smink och hår jag kladdat dit, hon fyllde bilderna Jennie tog.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar