lördag 25 december 2010

Julgranen föll

Den föll i natt.I fallet måste den ha tänds för den lös. Om jag vaknade av fallet eller om den fallit och jag vaknade vet jag inte. Men den låg där. Vattnet ut över golvet. Polkagrisar och barr överallt. Hittar fortfarande polkagrisar, den måste ha varit överfull med polkagrisar för jag har svårt att hitta plats åt dem.

Siameserna drog omkull den. Det var bara en tidsfråga. De tittade nyfiket på när jag hukade mig på golvet och torkade upp vattnet. Idag är det två mycket upphetsade siameser som biter i granens grenar, som spinner högt, som med iver tränger sig längre in bland dess kvistar.

Granen ser stökig ut, allt hänger lite snett. Och som den julgransnovis jag är missade jag det med att såga av längst ner på stammen. Det fick jag veta när den var klädd en dag senare. Då suger den upp vattnet bättre, då behåller den barren längre. Vet mer och bättre till nästa år, om granpeppen finns kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar