torsdag 4 november 2010

mörkret idag

Vi klev på bussen vid en väg som inte fanns för några månader ser. Det låg gräsmattor av jord kring oss. Gatlycktor, en cykelväg, ett nybyggt Biltema som ett ljus i mörkret. För mörkt var det. Och busskuren hade igenimmade glasväggar och så stod bussen där, framför oss, som ur intet.

Inne i bussen var det ljust och utanför svart. Vi såg inte var vi var och hade vi sett hade det inte gett mycket. Vi åkte genom okända delar av stan. Folk klev på. Efter ett tag blev hållplatserna bekanta och min kom. Jag hoppade av. Min kompis åkte vidare.

Vi hade varit på Kupan, Godishuset, Djurmagasinet. Jag hade ett tvåtusenbitars pussel, en prydnad, en påse godis, tio kilo kattsand med mig hem. Min kompis hade inget med sig hem.

ps. jag tror jag gjort det enklare att kommentera, men jag vet inte.


2 kommentarer: