lördag 6 november 2010

Errol Flynn

Ska se mer av den här mannen, tänker mig att han står där glad med händerna i sidorna och skrattar så glatt och ungt, så äventyrligt och säkert. Ja, så ska hans skratt vara. Så tror jag det var i verkliga livet också. Tror han suddade bort sina sorger med skratt, sprit och flickor. Allt jag läst om honom, det som etsats sig fast i mig, är hur han mötte allt med ett skratt, hur glad han var. Och full. Och så de unga tonårsflickor han kärade ner sig i. Han dog sliten, så som det anstår en femtioåring med smak för sprit och ungdomsex och med alla de där bortskrattade sorgerna lagrade i hans hjärta. När han dog var hans flickvän inne på sina sista tonår, de hade träffats när hon var femton.

Men snart ska jag se hans filmer, beställde en box, nu ska han svinga sig fram över båtar, flyga plan som störtar, kriga i det amerikanska inbördeskriget, rida häst och förföra engelska drottningar och ofta med väna mjuka Olivia De Havilland vid sin sida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar