måndag 3 januari 2011

Francoise Dorleac

När jag var barn lusläste jag filmlexikonet vi hade. Fastnade bla vid alla vackra som dött unga. Marilyn, Jayne, Jean och Francoise. Att Francoise dött 25 år gammal i en bilolycka var oändligt sorgligt och tjusigt. Men hennes lillasyster Catherine Deneuve var i mina ögon lik min lillebror Peje. Nätt uppnäsa, blond, mer färg i hyn än jag, Och Francoise. Tänkte att vi var spegelsjälar till systrarna Dorleac. Tänkte att Francoise och jag var samma. Kanske var det därför jag utvecklade svårhanterlig bilrädsla. Eller så var det något annat. Nu tänker jag att jag är lik Francoise, min bror Peje har tappat alla eventuella likheter med Catherine, kanske har jag gjort mig lik. Tänkte iaf när jag fyllde 26, alla år efter dessa första tankar, att inte dog jag i någon bilolycka endast 25 år gammal.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag skulle vilja komma i kontakt med dig angående bilderna på Françoise Dorléac. Har du möjligheter att maila mig?
    lorentz@alosterling.se

    SvaraRadera