tisdag 18 januari 2011

I pappas ungkarlslya.

Det var när pappa ännu bodde i den stora ettan i Östersund, jag var tio år eller yngre. Det fanns ett rymligt kök i lägneheten. Det fanns ett vardagsrum med sovalkov. Där sov pappa. Jag och min lillebror peje fick sova i förrådet. Pappa gjorde det roligt med förrådet. Han tog oss runt på Gallerier i stan. Sen tecknade jag och Peje konst som vi tejpade upp på skrubbens vägg.

Pappa var ung, tandläkare och singel i 80-tals slalomfräscha östersund. Min bror och jag hittade kondomer i hans nattduksbord. För att få bort skräcken och allvaret i våra ögon fick vi fylla dem med vatten. Jag bestämde att de vattenfyllda näcken kondomerna var marsvin vi tog hand om. De låg över hela badrummet, på handfatet, kring och i badkaret.

I en av pappas alla slalomtidningar hittade jag den här stora reklamannonsen. Mitt tioåriga jag förstod dess storhet och pappa gav mig de sidorna. Minns hjärtslagen som ökade, minns begäret att ha dessa sidor, att ha dem för mig själv. Att inte låta pappa ha dem, han som kanske skulle kunna råka slänga dem.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar