torsdag 17 juni 2010


såg The House på Carroll street idag. Såg den för att Kelly Mcgillis är lång. Så hade jag hört i alla fall, att hon skulle vara lika lång som jag, 185 cm. Men läste på idag, hon är 178 cm enligt imdb.com, vilket var en besvikelse, men de kan ha fel . . .

Kelly är hon som åker båge med Tom Cruise i Top Gun, hon var nog en het stjärna in the 80´s. Hon är ingen stor stjärna idag. Idag är hon gråhårig och ser ut som en naturlig 50+:are.

Men allt utspelar sig på tidigt 1950-tal, blacklistning of unamerican activity och sånt. Första scenen är ångest, som en mardröm, om ni haft sådana, när man försöker prata och det bara inte går, rösten sviker, eller fel ord kommer ur och stämningen är bara obehagligt arg. Men som följd av denna scen måste hon söka nytt jobb, Och så kommer hon kontakt med huset på Carroll street.

Sympatiska Jeff Daniels är med, och Jessica Tandy, den gamla damen i På väg med miss Daisy (tror jag den hette) Och Stekta Gröna Tomater. Hon spelade också Blanche mot Marlon Brando i Linje Lusta, men byttes ut till filmen, mot en sexigare mer publikdragande Vivian Leigh (allt enligt extramaterialet jag såg nån gång).

Det var en trevlig film, lagom för en ledig torsdag, en dag då jag inte gjort något, inget mer än sett filmen, klätt in soffan i en solblekt blåvitrandig gardin, vilket ger mitt hem en känsla av stuga vid havet, typ, ätit, och ska väl äta igen.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar