torsdag 17 maj 2018

Svettpärlor

Hade tagit mig ner på stan. Valt en blus med rosa botten och lila och orangea blad och blommor på. Tyget är blankt, modellen luftig och knapparna guldglänsande. Till det hade jag svarta tajta jeans och ett par svarta lackloafers. Jeansen var ett misstag ty dagen var het. Inne på apoteket kände jag svetten pärlas på min överläpp. Ju mer medveten jag blev om det, desto mer tycktes den rinna till. Snart brister de, tänkte jag, alla pärlor blir ett vattenfall ner över mun och forsande från hakan. Men hann ut innan, blåstes torr i den varma vinden. Försökte röra mig långsamt långsamt.

När jag cyklade hem fick jag ta i, uppförsbacke och tio kilo kattsand som last. Känner mig aningen svettig när jag kliver in i min uppfriskande nog svala lya. Ser mig i spegeln och ser att det är glasartat blankt av fukten, liksom täckt av en en jämn yta svett, redo att brisera. Baddar ansiktet med toapapper, flera lager, upprepade gånger. Tar av mig alla kläder och ligger och försöker torka på sängen. Sen bildgooglar jag Margaux och Mariel Hemingway, Dorothy Stratten och Pamela Anderson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar