måndag 7 maj 2018

Powernap.

Att komma hem en tidig morgon, hänga för fönstren för att hindra ljuset, äta frukost, lägga sig, somna och sova bort dagen är inget problem. Det är till och med en njutning. Men dagar som denna, första jobbnatten av flera väntar. Då ledigheten styrt om dygnsrytmen och jag vaknar 9:30 på morgonen, då en tupplur måste tas senare på eftermiddagen. Att stänga ute ljuset, ligga i sängen, höra ventilationen, ljud från trapphus och de andra lägenheterna. Ljudet från utanför, bilar som passerar, prat, balkong och bildörrar som stängs. Alla ljuden når mig dämpat. Känna slummern komma, hur jag sugs ner i dimman, det blir nästan mörkt, ljuden slutar höras. Just innan slummern blir sömn vill jag vakna, vill ut och andas frisk luft, höra ljuden klart och tydligt. Väcker mig, öppnar dörren, ut och andas. Intalar mig att jag fått en powernap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar