söndag 6 maj 2018

Efter gryningen.

Vaknar en timme innan jag tänkt vakna. Känns som om jag inte sovit riktigt den senaste timmen, timmarna. Hörde en katt kräkas. Men det kan ha varit 30 sekunder sen och i slummern känns det som längre. Går på toa, tar en klunk vatten, sätter mobilen på laddning och tänker en kort stund att jag ska kunna somna om. Efter en stund tar jag upp boken jag läser, läser några blad. Tänker att detta är ett bra tillfälle att diska. Tänker sen att jag är inte en sån som tar tillvara på bra tillfällen att diska om möjligheten att ligga kvar apatisk i en säng finns.

Reser mig ändå upp, går ut på uteplatsen, ser på grådiset, den tomma gatan, ser om vallmon börjat go, om rosorna tycks ha överlevt vintern. Det har de, mörka, lilagröna knoppar täcker grenarna. Tänker att min uteplats saknar ciggfimp. Sen går jag in och diskar.  Diskar inte allt, en gaffel blir kvar.

Gräddar Croissanter. Sätter på musik. Fem sista låtarna på en låtlista. De fem får gå om några gånger.
Låtar med Herp Alpert, Della Reese, La Lupe, Los Hermanos Rosario.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar