tisdag 15 maj 2018

Dagdröm

Idag när jag sov, drömde jag om A. Hon var vikarie här på mitt jobb. Började dagen efter sin student. Hon var trött och förvirrad sin första dag. Hon blev vår bästa vikarie. Bästa som i att hon var lugn, fick saker gjorda, tog på sig arbete nästan jämt. Det var bara att ringa A, närsomhelst.

A är cool också. Tror det är ordet. Något hon har.  Hennes livserfarna men unga blick under de långa fransarna. Den  plutiga munnen, som tycktes ha blivit ännu lite plutigare en dag. Att hon är omgiven av en ton av vanilj. Hennes resor till Dubai och Libanon, från vilka hon kom tillbaka djupt solbrun, med skimrande långa naglar. Eller hela hon skimrade.

När jag färgade mitt hår såg hon det. Hon frågade om jag färgat det och jag ryckte nervöst till och svarade med en spasm. Hon sa att det var fint och jag rodnade och trevade med min hand planlöst ut i intet. A är 18 år yngre än mig. Jag lyckas inte behålla ett uns av något som skulle kunna kallas coolhet inför henne.

Idag under sömnen drömde jag alltså om A. Minns inte vad. Men inatt tänker jag på na mest hela tiden, känner henne nära. A som jag egentligen inte känner alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar