torsdag 10 februari 2011

snurr

Det kan vara så att det inte står helt rätt till med mig. Som det att jag åt skorpor till frukost eller nu åt en påse fruxor, två lakrisalrullar och fransk nougat till middag. Eller det att jag äter antideppiller och har två katter i en lägenhet så liten så full av stök och oreda som ouppackad packning och så väldigt många strumpor. Att jag helst sover och all vaken tid vill sova. och det där med min satansrädsla . . . .

Men jag tror inte det står helt rätt till med pengar. Jag tror nog pengar är det ondaste som finns. Kanske inte i sig men vad det gör med folk. Att de ger makt, att de ger förtryck, att de ger underläge, att människor dör för dem, under dem, varje dag flera gånger om. Att liv får pris och att våra gamla sjuka barns värde hamnar efter pengarna. Att sånt avgör någons värde, om vi har det bra, då är någon svag mer värd, har vi det dåligt är de mindre värda. Vi följer och ser vad ekonomin ger sen ser vi hur mycket vi kan älska och ta hand om varann. Det är sorgligt.

Gudar och religioner ifrågasätts men så sällan denna dumma mammon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar