måndag 28 februari 2011

Olof Palme

På dagis gjorde jag Ronald Reagan i lera. Timo gjorde Olof Palme. Bägges näsor var ganska utmärkande. Gör dagisbarn idag Obama och Reinfeldt?

Olof Palme sköts den 28/2 1986. Då var jag sju år. Minns att vi var i Fredrika och när mörkret föll kom skräcken att rikets ondaste man flytt in i inlandskogen. Att han låg gömd i svärtan bakom fönstren, i skogen som omgav huset. Västerbottensgårdens alla vinklar, vrår och underliga små rum blev hotfulla. Trappan upp till rummet där vi, min bror och jag sov, var en tuff match att våga bestiga  kvällarna under fredrikavistelsen.

Fantombilden av mördaren dök upp. I tidningar. I teve. Så höll det på i en evighet. Så dök Madonnas nya kille upp. Jag blev så skrämd. Ser ingen att Madonnas nya kille är Olof Palmes mördare. De var identiska i mina ögon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar