söndag 17 oktober 2010

roman

Jag hängde kanske inte riktigt med. Och Roman Polanski är en stor regissör. Han har ett helt facinernade och galet livsöde. Med allt från uppväxten i krigets europa, till filmkarriären, mordet på hans gravida hustru Sharon tate och så den här rättegången mot honom, på anklagelser om sex med mindreårig.

Flickan var tretton år.

Hon fotograferades av Roman för Vouge Hommes. Varför skulle en trettonårig flicka fotas för en manlig modetidning? Romans uppdrag, så som de sa det i dokumentären jag just såg, var att fota unga flickor för den tidningen. Vouge Hommes.

Rättegången var tydligen hemsk och felaktig och både försvaret och åklagaren gick mot domaren. Domaren fick lämna fallet och Roman flydde USA. Han fann ett hem i frankrike.

Roman erkände sex med den unga flickan.

Folk i dokumentären undrade hur mamman kunde ha presenterat flickan för Roman. Mamman umgicks i hans kretsar och skulle tydligen ha förstått att en ladiesman som Roman inte skulle kunna hålla händerna borta från dottern. En trettonåring. Det var vänner till Roman som sa detta.

En annan person, en man i franska konstakademin hävdade att Romans förflutna, hans mörka öde, gjorde honom intressant (ja, ingen tvekan i det, jag håller med) och sympatisk (!!!!!). Sympatisk!!?? Eftersom Dokumentären utgick från rättegången och det fall som fick Roman att fly, sex med mindreårig, med en trettonåring, vet jag inte hur jag ska tolka ordet sympatisk.

Jag tycker om Romans filmer, nästan alla de jag sett. Jag skulle aldrig ifrågasätta hans filmskapande. Men att en man med den begåvningen tycker det är försvarbart och förstårligt att som 40+ man ligga med en trettonåring får mig att känna mig oförstående. Har han pratat med en trettonåring? Vad hör han henne säga som får honom att känna att de är likställda, att de är jämbördiga? En trettonåring är ett barn. Mer eller mindre klok, mer eller mindre livserfaren. Men ett barn. En tonåring. Hur stora hennes bröst än är.

Nu känner jag mig frågande.

Roman Polanski? Varför är du en sådan snuskgubbe? Varför gör du pedofili? Varför försvarar så många dig? Är det för att de tänker likadant? Sitter en massa män och tänker på sex med mindreåriga? Varför ska unga flickor fotas i tidningar?

Ska lyssna på Mae West nu. På den åttioåriga Mae West som sjunger Happy Birthday 21 . . . you old enugh to get my key and have som fun . . if i should smile it´s of suprise because you grown up before my very eyes . . . happy birthday 21 . . . blow out your candels big boy or i´ll do it for you . . . tjalalalalala 21. Kanske inte den mest passande texten.

1 kommentar:

  1. Så intressant inlägg, jag håller med dig till hundra procent. Det är i egenskap av skicklig regissör som han kommer undan med att vara pedofil.

    SvaraRadera