onsdag 25 juli 2018

På Bio.

Kom inte ut idag, inte förrän på kvällen. Vaknade sent, för att jag var uppe sent. Vaknade i hettan. Tyra var hungrig. Hon gick fram och tillbaka över mig. Om och om igen. Först ville jag inte gå upp, sen kom jag på att om jag går upp får jag kaffe. Så jag gick upp, jag fick kaffe och Tyra fick mat.

Men jag hann göra något däremellan, kanske en liten slarvig dammsugning, så var det nog, eller var det igår? Vad var det idag då? Nåja, oviktigt.

Sen kom jag inte ut. Vad fanns där ute, sol? Hetta? Inget som lockade.

Christer hörde av sig, han ville sitta på en av restaurangbåtarna under kvällen med mig och Ida och tanken skrämde mig. Inte deras sällskap, utan alla dessa sommarmänniskor som skulle omge oss, som skulle dricka rosé eller Ipa och äta sweet potato fries. Jag skyggade tillbaka och sa att jag var skör och blir hemma. Men gick på bio. Tog en dusch, klädde mig fint, lite parfym, cyklade ner.

Såg en Dokumentär om Ingmar Bergman. Salongen var sval, nästan tom och mörk. Dokumentären var rolig. Bergman var ett as som det daltades med och ju mer det daltades desto asigare blev karln. En tar det utrymme en får antar jag. Blev förvånansvärt rörd, kanske tänkte jag att jag en dag kommer vara ett hyllat geni, dreams dont have deadlines, eller att någon annan jag jobbat med ska vara det och då sitter jag där, snyggt ljussatt och berättar anekdoter som ska visa på geniets väsen, dess lustar och längtan eller begåvning eller vad jag nu fått råka se och möta i hen. Kanske blir jag då rörd över det jag berättat och får fuktiga ögon som bedårar. Inte omöjligt.

Efter filmen gick jag på toa och sen strosade jag med cykeln längs älven, genom parkerna, där folk satt på gräset, vandrade i klungor, åt glass, cyklade förbi. Det var varmt fast kl var nio. Funderade över filmen jag ska spela in om en månad, om allt som saknas, om allt kommer lösa sig, om den ide jag just kom på är lysande eller omständig eller värdelös. Såg en arg kvinna med tre lekfulla stora hundar hon släppt lös. Efter en stund satte jag mig på cykeln och cyklade hem. Människor överallt, tillsammans, ute, slappa och loja och nöjda.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar