söndag 10 mars 2024

Vårljuset no3.

 Det hade börjat skymma när jag gick till Ålidhem centrum. Gick med ryggen mot solnedgången, såg bara att allt blev blåare och blåare. Handlade på Coop. När jag fyllt mina kassar och lämnat butiken såg jag upp mot fönstren ovanför Ica. Där utanför lyste himlen rosa. Gick ut från centrumet. Gatlysena hade tänts. Bar en tygkasse i vardera hand. Höll koll på mina steg då smältsnön fort blev till is. Ibland såg jag upp, upp från den grusiga isknögliga gatan, upp från marken som ännu är täckt av ett tjockt lager snö, snö grå och brun av grus och damm och avgaser. Himlen glödde åt det håll jag gick. Tallarnas långa raka stammar och buskiga kronor blev svarta och bakom dom var himlen rosa, röd, orange. Ovanför mig gick himlen från turkost till blått. Luften är en annan nu, en känner att sommarhalvåret väntar. En känner de allt ljusare dagarna i andetagen. Jag knatade på, höll balansen, andades, tänkte att något så vardagligt, något så grått, som att ha handlat på Coop och bära matkassarna hem, sker under en himmel så vacker. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar