måndag 25 mars 2024

Littfest no2.

 Förra veckan, eller har det gått så långt att det blir förrförra veckan. I alla fall, vilken vecka det nu än var, så på den torsdagen gick Ingunn och jag på Pilgatan. Littfest drog igång med nummersläpp av Provins och poesiuppläsningar. Vi kom dit strax före kl 20, det var fullt. Två extra stolar ställdes fram liksom mitt i som vi kunde sätta oss på. Runt oss minglade folk som känner varann sen förr, som möttes i Umeå igen, folk som kan texter och ord, gamla umebor som återkommit för denna helg med de som stannat kvar. Bussarna som passerade på Skolgatan fick fönstren att vibrera. Nån sjöng, han som kompade på gitarr var barfota. Efter en timme ville jag ut, mest för att vi satt mitt i, liksom fångade i ett virrvarr av mingel vi inte var en del av. Hade vi suttit tryggt vid en vägg hade jag nog kunnat stanna en timma till. Ute var gatorna glashala av dagens fukt som blivit till is i mörkret. Vi tog oss försiktigt hem, med små väl genomtänkta steg som krävde något av hela kroppen.

På fredagen såg jag Edith Hammar och skrattade och fällde nån tår. Hen pratade om sin serieroman om en queer från 50-talets Finland som möter en queer från dagens Finland. När jag väl ställde mig i kö för att köpa hens bok var den slut. Kvällen var på Bildmuseet. Det myllrade och kryllade. Jag rann fram bland bekanta och vänner och kl 22 var jag så trött att jag kröp hem. 

Min lördag började med Tobi Lakmaker. Tror alla i Studion blev kär i han, där han satt på scen och drog händerna genom sitt hår så det blev stort och bedårande och sa rörande och kloka och roliga saker. Köpte hans bok, fick den signerad. Trodde han stavat mitt namn fel, till det att Tamara i veckan förklarade att det jag trodde var en bokstav var ett kommatecken och så såg jag att där står ju mitt namn. Hade fram till det att Tamara öppnade mina ögon för Tobi Lakmakers handstil tyckt att det var lite surt att det blev fel, att jag inte lyckats bokstavera på engelska, särskilt när det fanns en Jana i boken, särskilt som att det var första gången jag fick en bok signerad. 

Fortsatte med Karin Mamma Andersson och Cilla Neumann, men om det har jag redan skrivit. Kvällen var jag hemma. Köpte chips och dipp på vägen hem så jag förstod där och då, när chipspåsen och gräddfilen och hot holidaypåsen landade i min korg, att jag inte skulle gå på littfestfesten på kvällen, det är liksom inte det en fyller magen med om en tänker susa ut i natten. 

På söndagen mötte jag upp Mysan och Hardy på Västerbottens museum. Frida Johanssons musik skulle spelas i salen där Vera Friséns tavlor hänger. Stolar stod i rader. Solen sken in genom fördragna fönster så salen blev gul. Hardy somnade och sov i sin jacka på golvet. Även en femåring har dålig andedräkt när han vaknar. När de spelat klart åkte vi hem till Mysan. Antonia och Ida skulle dit på middag och jag bjöds med. Vi åt och pratade och jag önskade att fler kväller skedde runt en middagsbord med vänner. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar