söndag 1 januari 2023

Nyårshelgen.

 Det har mest varit en massa väder de senaste dagarna. Snöstormen som blåste in och blåste mig hem efter en middag hos mamma. De två följande dagarna av regn och regn och regn. Den nyss fallna snön blev kompakt och på sina ställen glasklar och hal. Idag var det sol och minusgrader. Jag handlade mat, gick hem från affären, solen låg lågt, färgade snön på taken aprikos. Det kändes som de första ljusa kvällarna, antagligen för att snön blivit en annan än vinterns, att den fått vårvinterns form. Klockan var bara ca 13, så varken kväll eller i slutet av mars. 

Det var nyår. Jag var ledig men firade inte. Fann ingen pepp. Ville inte be om att bli bjuden, ville inte höra mig för efter middag eller fest. 2022 var året jag tappade vänner. Året jag kände mig skör och drog mig undan. 

På nyårsafton såg jag filmer. Från morgon till kväll. Tog en dusch. Såg Grevinnan och betjänten. Måste väl ha sett den sen vi lämnade 1900-talet, men minns inte, den kändes som nåt från farmor och farfars tv en trappa ner i huset på Vidholmsbackarna i Hässelby. Jag skrattade när betjänten blev full och började sluddra, mitt skratt förvånade mig. Vid tolvslaget lyste fyrverkerier upp mitt hem, de sågs bakom taket på huset mittemot. Katterna var oberörda av smällarna. Släckte och såg ut. Såg att en klunga samlats där en ser himlen över stan bäst. Kl 01:52 släckte jag. Kl 07:56 såg jag på klockan igen. Kunde inte somna om. Kände mig sorgsen, men det gick över. Pratat i telefon med Signe och mamma under dagen. SMS.ade med Mysan. Såg mer film. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar