tisdag 27 december 2022

På buss nr 8.

 Vaknade tidigt. Tog buss nr 8 mot Östra Ersboda. Klev av på Snipgränd. Gick till Cyberphoto och hämtade ut objektivet jag fått av pappa. Sen en liten sväng på Myrorna. Myrorna var kallt, som att det inte var uppvärmt. Såg inget jag ville ha. Gick och väntade på bussen hem, hann åka på samma biljett. Dagen var grå. Nästan plusgrader men isande. Himlen i samma färg som snön på taken och marken. Vi som klev på bussen, som satt i bussen, hade nollställda ansikten och mörka kläder. Jag fastnar med min blick på busschauffören som kört oss till vasaplan och nu blivit avbytt och stod och tände en cigg utanför fönstret. En färgklick hade satt sig jämsides  mig på andra sidan gången, jag hade registrerat färgerna, att allt inte  var grått längre. Färgklicken tog upp sin mobil, ringde nån. Han hade en energi i rösten, det fanns liv och lust. Jag såg efter vem det var, kände igen honom, en artist och producent som säkert var hemma över julen. Han gick igenom kvällen igår, var de varit, han hade varit ute på hemvändarkväll och efterfest, han nämnde vilka de varit. Sa han: det var kul att hångla igår? Jag ska inte återge hans samtal, men jag fick för mig att han pratade med nån han var kär i. Eller pratade om nån han var kär i. Han var högljudd och underbar och jag började le, ville att han skulle sitta kvar på bussen, inte kliva av när han gjorde det, inte lämna tillbaka oss till den nollställda grå tystnaden.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar