lördag 7 januari 2023

Dagsljus.

 Jag somnade, flera gånger. Dröm och verklighet flöt ihop i korta stunder. Sen väcktes jag. Igen och igen. Av katterna. De var rastlösa och lekfulla och jag förbannade dem högt och nu är jag klarvaken och de sover så lugnt. 

Har inte varit ute i dagsljus på evigheter. Igår, eller förrgår har det nu blivit, då Signe och jag gick på en tidig bio, kl 15:30, då hade det redan blivit mörkt när jag gick mot stan ca kl 14:45. Idag, det som redan blivit igår, sov jag i tio timmar, till kl 13. Det skymde medan jag åt frukost. Dagarna innan sov jag för att jag arbetade om nätterna. Och andra dagar har det knappt blivit ljust alls, bara moln och dis. 

Nu sitter jag trött i mitt kök. Rastlös och trött under en tänd lampa som hänger över köksbordet. Lampor som hänger tända över köksbord har något. Jag vill läsa läxan eller lägga pussel och inte vara vuxen. Eller att nån som sitter där inte är vuxen och läser läxan och lägger pussel. Jag vill bjuda på te och rostbröd med marmelad när någon anlänt sent en mörk kväll efter en resa.  

Ska tillbaka till sängen nu. Lyssna vidare på En Vintersaga inspelad 1938 med Harriet Bosse, Anders de Wahl, Hjördis Pettersson och Signe Hasso. Brukar somna så fort till dramaklassikerna på SR. Men denna gång är det bara rörig. Vill som ändå höra Hassos och Bosses röster innan jag slocknar, för de har jag inte hört än. Anders bryr jag mig inte om, Hjördis har gastat argt och bestämt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar