söndag 8 januari 2023

I det pågående snöfallet.

 Mina läppar har blivit så torra att de smakar järn. Det händer på kvällarna, när jag inte bättrat på färgen på ett tag, då blir de till skrovligt järnsmakande fnas. 

Det har snöat sen igår morse, natten mot igår? Minns inte. Vi blir inbäddade. Gick en promenad till strömpilen och sen mamma igår, fick glögg och den torra frukt och nötkakan som hör julen till, gick till Ålidhem centrum idag. Hostade när de stora snöflingorna letade sig in i mitt svalg. Slirade med termostövlarna i den nyfallna snön. På sina ställen var det plogat, där var snön hårt packad och blank. Det ska snöa i flera dar till, för att i slutet av veckan bli till regn. 

Hade tvättid idag. Vinkade genom tvättstugefönstren åt en grannes mamma som är en gammal vän.

Min hud har blivit knottrig och kliar efter alla blodapelsiner jag trycker i mig. Är allergisk, detta är ett årligt återkommande problem, men jag vill inte sluta äta blodapelsin under dess korta säsong.

I veckan ska jag laga löksoppa.

Bilder av mig, rödmosig och blodfylld efter att ha pulsat genom snön och sen gnuggat ögonen. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar