fredag 6 januari 2023

Trettondagen.

 Gick på bio själv ikväll. Kl 17 började filmen. Kl 19 var den slut. Valde plats längst bak upp i hörnet. Plats nr 100. Sa till Yuliya som stod i kassan att den platsen känns trygg. En får liksom överblick över hela salongen och entrén. Folk satt i par. Det var bara jag och en till som satt själva.

Jag sneglade ibland mot han som också satt själv. Jag tänkte att vi borde ha en connection av något slag. Vi en och en bland alla dessa två och två. Han satt några rader framför mig, hann aldrig se hans ansikte, när han gick ut hade han dragit upp den blanka svarta jackans kapuschong och jag kunde inte se hans profil.

När filmen var slut gick jag mot Coop city. Skulle köpa blodapelsin, stjälkselleri, earl grey och yoghurt. När jag gick utanför Coop city, vilken har stora fönster ut mot gatan, såg jag in. Där inne såg det ut att vara helt öde. Rad efter rad av hyllor som blottade en tomhet i mellanrummen. Ett tag tänkte jag att det var stängt, men en elektronisk skylt i ett av fönstren visade att de har öppet 08-20 alla dar. När jag kom in på Coop var det fullt av liv. Egentligen var det tre-fyra unga män som gav affären liv. De fyllde lokalen. De verkade glada. De luktade parfym eller rakvatten. Det fanns även par, gråa små par, som handlade tillsammans. Hon i kassan var ung och lyste, det hetta om mina öron när jag mötte hennes blick efter att ha betalat. Jag packade mina varor i en medhavd tygkasse och gick hem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar