tisdag 31 januari 2023

När jag läser.

Läser Händelser vid vatten. Sträckläser. Bingeläser. Det känns sundare att slukas av en bok än av en serie. Det är sunt förnuft att läsa är bättre än att se serier. Men sunt förnuft är bedrägligt, sunt förnuft kan vara helt bäng.

Jag läser långsamt, att läsa en bok är ett commitment under lång tid. Få böcker blir lästa. Få böcker kommer bli lästa. Några sidor innan jag somnar. Inte när jag jobbat natt, inte när jag ska sova på morgonen, allt jag läser då är glömt när jag vaknar. Min stissiga kropp och ryckiga blick får se nåt på datorn, nåt klipp eller program eller nåt. Då slocknar jag fort. Då tar sömnen snabbt över, svart, tung, muntorr och svettig. 

Men nu slukas jag alltså av Händelser vid vatten. Läser när jag lägger mig, ca kl 00:00. Läser till kl 02. Ofta till kl 02:15. Sen vaknar jag nervös mellan 05:30 och 07:30. Varje morgon nu fyra mornar i rad. Vaknar trött. Känner tröttheten bakom ögonen. Men kroppen är stressad, kaninhjärtat pinnar på, magen molar, tänker på plugget, på hur jag ska hinna och vet att om jag inte får sova några timmar till så kommer jag inte kunna fokusera. Så jag läser åter  i Händelser vid vatten. Jag läser i två-tre timmar och sen tar sömnen äntligen mig och när larmet går kl 12 snoozar jag hjälplöst. In och ut ur drömmar. Så snabbt en dröm tar över, de nio minutrarna blir till evigheter, ibland tänker jag i drömmen att nu borde väl larmet gå igen, nu borde jag ryckas upp och jag vaknar och ser att det är fyra minuter kvar av snoozen. Så håller det på till kl 13. Sen ligger jag vaken kvar, tänker att krukväxterna behöver ljus och jag borde ta bort mörkläggningen. Men jag ligger kvar. När jag så stiger upp, då vet jag att magsyran kommer kittla halsen till kväljningar, så står jag där hulkande, sväljer magsyran ner igen, skyndar att få vatten i mig, sen kokar jag te, värmer bröd, tar min medicin, ger katterna mat.

Idag, i morse, somnade jag inte om. Jag vaknade kl 07:30, jag hade släckt kl 02:30.  Ikväll ska jag lämna in uppgift nr 2 på den andra av de två kurser jag läser. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar