söndag 22 januari 2023

En vecka i januari.

 Veckan var rolig, det var kurs i självförsvar men med ett annat ord, ett annat sätt, ett sätt som inte skadar den som angriper. Det var om att ta sig ur våldsamma situationer på arbetet, lirka sig ur hårda grepp, om att se situationen innan den sker, att ständigt jobba med att parera och hindra oron, rädslan och ilskan hos de vi är anställda att ta hand om innan den bryter fram. Om att lära sig reflektera, se vad som kan ha gått snett.

Vi var 8 st från 4 olika boenden. Det var tre lärare, alla USKOR i grunden, men som nu tagit sig vidare. Vi fick smörgås på förmiddagen och vi fick kaka på eftermiddagen. Jag fick gå kursen med Jonna. Tisdag till Torsdag. På fredagen kom Jonna till mig och vi körde igång med vårterminen på USKA-utbildningen. Jag fortsatte plugga efter att hon gått. Jag satt hela kvällen. Fick klar min första inlämningsuppgift. 

Att sitta en fredagskväll och plugga kändes varken tråkigt eller roligt. Det kändes nödvändigt och nyttigt. Som att äta havre. 

Igår fick jag sovmorgon, inget att göra förrän min vändejt med Tamara på Västerbottens museum kl 14. Vi såg utställningarna. Vi fikade. Det skymde utanför. Himlen blev rosa över träden. Snön var sprakande fluffig i kylan. Det blev blåare och blåare utanför, gulare och gulare inne. När Museet stängde var fönstret en spegel mot svart mörker men när vi klev ut var det ännu blått, en djup mörk blå som nästan var lila. Hennes buss kom och vi sa att vi måste ses snart igen.

Jag handlade mat på Coop på Ålidhem. Det var fullt av liv runt Ålidhem, universitetets termin har startat och studenter samlas åter, såg två utklädda, en till Yoda och en till  Luke, stå frusna och vilsna och få vägbeskrivning i telefon. Såg andra som stod i klunga och skrek GUUUUUNDE GUUUUNDE SWAAAAAAAN åt de som skyndade runt på längskidor mellan husen. Såg några med kundvagnar och bylsiga kläder hälla upp sprit i små glas placerade i snön. Mellan husen ekade tjoandet. Jag bar mina kassar med fryst kyckling och grönsaker. Mötte Jeanette utanför hennes hus och hon bjöd mig till sin 40-års fest i helgen. 

Hemma igen lagade jag mat i timmar. Passivt lagade jag mat. Kycklingen kördes in i ugnen. Sen satt jag på huk framför glaset och såg kycklingen bli mat. Sakta sakta puttrandes, kokandes i sin egna framtinade saft och juicen från apelsinerna jag skivat och slängt på. 20:30 ansåg jag det hela vara klart, då hade min hunger blivit till törst jag förbannade att jag inte köpt litervis med cola zero när jag handlat. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar