onsdag 25 januari 2023

Aningar av vår.

 Det snöar i mängder, det regnar sen lite lätt. Minusgrader och plusgrader. Mest moln, nån dag med sol. Snön ser blank och hård ut, som maräng som böljar fram, men idag trotsar den sin yta och var tung och blöt.

Himlen ljusnar lite när jag går hem på mornarna. Det är beckmörkt när jag vaknar sent på eftermiddagen. Natten är ännu svart. Vi är mitt i vintern, mitt i mörkaste vintern.

Imorse när jag gick hem, omgiven av de upplogade snöbergen som låg där som vispad grädde, blåste det milt. Det var någon plusgrad och luften sa vår, en vår som är på väg, som en fin dag i slutet av mars, då ljuset kommit, då dagar kan vara brännande solglass mot en lävägg, då kvällen inte blir mörk längre, utan är en färgsprakande skymning. Men morgonen var mörk. Gatlysen tända, bussar som bländade. En turkos himmel vid horisonten framför mig, en turkos som blev allt mer rosa. En nattblå himmel bakom mig. Ljuset var midvinterns, vinden var vårens. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar