tisdag 3 augusti 2010

pillren

När jag var 23 år och bodde söderut bröt min gräsallergi ut. Med åren blev den värre och värre och i slutet av juli varje sommar hade jag några mardröms veckor av snor och rinnande kliande röda ögon. Ingen medicin jag köpte hjälpte och jag fasade de veckor då jag skulle flåsa efter luft med en skalle så trött.

Tog tag i det i våras. Bokade en läkartid. Min läkare log lite överseende åt mig under hela besöket och jag kände mig mycket fånig. Han skrev ut tabletter som jag skulle ta, plus sa att jag skulle också ta receptfria tabletter, nässpräy och ögondroppar. Så i maj började jag med det receptfria. En tablett varje kväll. Och någon dag in i juli började jag med de dyra tabletter den överlägset leende läkaren skrivit ut.

Läkarens leende hade fått mig att tro att han inte tog mig på allvar och därför trodde jag att allergiattacken skulle komma. Men den kom inte. Tog sista recept tabletten igår. Och i augusti brukar jag inte ha några besvär, inga allvarliga. Kanske log han inte överseende, kanske log han förstående.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar