måndag 16 augusti 2010

naima & karen

Karen Blixen är en favoritförfattare. Karen har de vackraste texter, historier. Hon var mager och dramatisk med vinthund, och alldeles till sig över att möte Marilyn Monroe, de båda dog ungefär samtidigt också, medans Marilyn var ung när hon dog, dog Karen som gammal.

Naima är bara intressant, det där ansiktet, stora ansiktet med stora ögon, stora näsborrar i stor näsa, stor mun och säkert stora tänder. Hon var primadonna innan 30-talet, som störst och sthlms favorit på 1910-talet. Hon spelade som gammal i filmer, det är så jag minns henne, nerbäddad med volanger i Sommarnattens leende. Jag är ingen expert på Naima Wifstrand, men hon hamnade på min kyl, bilder av henne ur DN, för att hon är vacker.

Så läste jag på en blogg jag länkat mig vidare in på, att en inspelning av Naima som läser Karens Babettes gästabud fanns att köpa. Jag köpte, eller beställde, nu väntar jag. Har redan läst historien, har den i Ödets Lekar. Men jag vill ha den med Naimas röst. Min första ljudbok, heter det så?, blir det.



3 kommentarer:

  1. Vi läser "Den Afrikanska Farmen" i min bokcirkel denna månad. Det är min första Blixen-bok så det ska bli spännande!

    SvaraRadera
  2. inte läst den, egentligen har jag läst lite av henne men är ändå smärre besatt. Läste vintersagor och ville aldrig att den skulle ta slut, vissa av novellerna i den vill jag aldrig glömma, samma med ödets lekar, men med karen vill jag ha koncentration, allt ska vara rätt, som att äta ostron tex, det gör man bara inte så där, det kräver sitt tillfälle, samma med blixen. Nyfiken på vad du tycker om den!

    SvaraRadera
  3. Lovar att berätta! På bloggen efter 6:e september då vi har nästa bokcirkelträff.. Shit, det är ju snart - jag måste nog börja läsa!

    SvaraRadera