lördag 2 juni 2018

Nattamat.

Googlade om info om att jobba natt innan jag började. Som hur jag skulle göra med maten. Middag ska helst ätas innan midnatt och sen gärna fasta fram till kl fem på morgonen. Viktigast är att inte äta mellan kl 2 och kl 4. Om jag absolut måste stoppa i mig något är fett bra, typ nötter eller ost. Inte kolhydrater. Under natten drar kroppen ner på sina funktioner och just mellan 2 och 4 är de nästan obefintliga. Enligt de källor jag funnit. Men jag äter sällan nötter eller ost, utan det blir morötter och katrinplommon. Plommon för att det finns risk för förstoppning och jag håller mig med dess hjälp på den säkra sidan, aningens i det motsatta lägret. När en sen kommer hem och ska sova på morgonen ska en äta en rejäl frukost så kroppen har kraft att sova.

Detta gör att jag i vargtimmen börjar tänka mycket på mat. Dels från reklamen på tv, som visar alla dessa hamburgare, quorn, mcdonalds, max, Burger King. Jag söker mig in på deras hemsidor, upptäcker att det finns mat som cheese fries, eller Egg Mcmuffin. Sen fantiserar jag om dessa menyer.

ibland jobbar jag inte själv, utan med Alganesh och vi pratar mat. Om äggmackor med tomat och lök, om kryddor, om smör, om bröd, om kaffe.

Denna morgon som nyss var, cyklade jag en omväg längs älven hem. Det var redan varmt, förstod att jag skulle sova bort ännu en het dag. Det var nästan öde ute, för så är det på helgerna, soldränkta nästan öde gator, helt stilla, utom min gnekande kämpande cykel.

Gick in på Ica, golvet städades, det var blött och blankt, det fylldes på i hyllorna och vi var bara några  kunder där. Kl var just före 8. Alla dessa förpackningar tycktes vibrerar av färg. Jag köpte Juice. Äppeljucie, massa äppeljucie. Vet inte vad som hände, hur jag tänkte. Vad jag ska med tre liter äppeljuice till. Det var också något med den stora juiceförpackningen som fick mig att tappa självförtroendet. Som att det signalerade att jag inte visste vad jag gjorde. Att de skulle tro att jag är ett original eller en som festat natten igenom och handlar under påverkan. Inte hjälpte det att jag ville ha nybakat bröd och när det kom till hyllorna så satt de små frallorna fast i varann och jag slet tafatt för att få loss dem. Började flacka med blicken och ville bara fly det jag nyss tyckte var ett paradis. Betalade och cyklade hem. Åt min frukost och kollade på väskor med färg och glitter. Somnade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar