torsdag 21 juni 2018

Eva och Margaux.

Eva Gabor dog 4 juli 1995, 76 år gammal. Då var jag i Långviken, Hälsingland, med min Farmor och Farfar.

Margaux Hemingway dog 1 juli 1996, 42 år gammal. Då var jag också i Långviken, Hälsingland, med min Farmor och Farfar.

Var jag där själv med dem? Tror det. Iaf en av gångerna. Iaf för några dagar i juli 1995. Året då kronprinsessan blev myndig, för vi såg det på tv på hennes födelsedag, följde firandet. Kanske hade min farbror Lasse med familj kommit då. Det spelar ingen roll.

Vet inte hur vi nåddes av nyheten om Eva Gabors död, kanske på Aktuellt eller Rapport. Men farfar sa: så det är den berömda skönheten.

Margaux stod det om längst bak i kulturdelen i DN. Klippte ut artikeln, det var en svartvit bild, hon såg ut att fly, höll handen med en man. Bilden var ur en film från 1970-talet.

Eva och Margaux visste jag vilka de var genom tv-program som tog upp Hollywood, skönhet och åldrande. De var program med Jackie Collins, Lauren Bacall som rökte och pratade med hes röst om att hon gillar män som håller upp dörrar för en, Roseanne Barr, några äldre plastikopererade skönheter som skrockande skämtade om att när de är döda blir jorden fylld av silikonbröst. Det var en kvinna som hade förstört sitt ansikte genom att spruta in flytande silikon i det. Först hade det sett fantastiskt ut, sen hade silikonet klumpat sig, hårdnat och orsakat inflammationer.

Hade även sett en bild av Margaux i tidningen Vi. Ett nummer som hade haft en artikel om Douglas Kirkland och med några av hans bilder. Där fanns  en bild av de han tog av Marilyn Monroe 1961, hon nerbäddad i glansiga lakan, fotad från ovan. Men också bilder av Sophia Loren, Kelly Mcgillis, Jessica Lange och Melanie Griffith. På bilden med Margaux hade hon blött hår, ett blött plagg som slickade sig över axeln. En text under bilden handlade något om att hon då, på 1970-talet, var en ny typ av supermodell. Bläddrade i detta nummer, bland dessa bilder, om och om igen. 1991 kanske det var.

I mitt minne, till idag, då jag googlade, så dog de båda under samma sommar. Inte med ett år emellan.  Jag var nog i brytpunkten, var 16 och 17 år, hade tyckt i min barndom att kvinnor som Zsa Zsa och Eva Gabor var de vackraste, var så jag ville se ut. De kommande åren, framför allt de som kom efter 20,  började jag tycka de unga var vackra. De som sett ut som Margaux. Margaux med sina ögonbryn och röda läppar.

Förövrigt har jag råkat färga håret. Det rödblonda blev mörkt. Mahogny kanske. Fy fan, mycket olyckligt. Slarvigt. Det har gjort mig rastlös. Ivrig att rätta till misstaget. Kan mycket väl störa nattsömnen. Får se vad morgondagens dagsljuset dom blir mot den nya hårfärgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar