lördag 23 juni 2018

Midsommarafton

Huset jag bor i anses nytt och fräscht. Eller nyss gjorde det det iaf, för det var nytt och fräscht. Byggt 2005 där det en gång var en liten skogsdunge. Minns inte hur det såg ut här innan. Var på en fest i huset mittemot ett höstlov för längesen. Var 22 år och full, mycket full, det var vi alla. Det var november och allt var svart. Min vän sjönk ihop utanför, lutad mot cykelstället. Hon kräktes. Nu minns jag att vi aldrig kom till den där festen, att det tog slut för oss där utanför. Någon hämtade oss i en bil, jag erbjöd min vän min väska att kräkas i så att inte bilen skulle bli förstörd.

Allt detta skedde mittemot där jag nu bor. Ser cykelstället från mitt fönster, ser det vita huset som rymmer studentkorridorer. Den byggnaden har en fin mosaik i blått i porten. Men då var det en skogsdunge här, ev. några villor utspridda bland träden, kvar från en tid innan Berghem byggts. Det är Berghem jag bor på. Berghem andas annars 50-tal. Villor från 50-talet, lägenhetshus från 50-talet. Och mitt lilla område, byggt 2005.

Igår var jag hos A.K. Hon bor på Lilljansberget, det är nära, något kvarter bort, över en stor väg som säkert har ett namn. Liljansberget fanns innan det fanns hus där, det är en skog på en höjd. Där fanns ett elljusspår som vi motionerade i när jag gick högstadiet. Som vi hade utflykter i med mamma när vi bodde på ålidhem. Delar av skogen finns kvar, delar av spåren finns kvar. Men de tar abrupt slut av en väg som korsas eller byggnader som rests. Nydalahöjd har byggts i den bortre änden av skogen, och bostadsområdet Liljansberget har byggts i den närmre. I det hus A.K. bor i är det vitt och fräschare än här hos mig. En blank, ljus och trång trappuppgång.

Denna regniga midsommarafton cyklade jag efter kl 18 från mitt fräscha moderna hem, till hennes fräscha moderna hem. Genom fylligt grönt och öde gator. En sömnig känsla rådde. En rättning: Våra hem i sig är inte fräscha, det är husen de ligger i som är det, än så länge. Vi åt middag. Vi såg klipp med Marlon Brando från Linje Lusta, A.K hade inte sett det och det är något stort, när han kommer där svettig och Vivien Leigh och han nosar spänt på varann. Kl 20:30 cyklade jag till jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar