onsdag 21 december 2011

Karen Blixen

Har tjatat om att folk ska läsa hennes sagor, jag gör det än, men vad jag vet har jag inte lyckats få någon att läsa något av henne. Men ni borde verkligen göra det. Det är sagor, romantik i dramatiska miljöer, på norska berg, i fjärran orientern, i en lugn skogsglänta, på stormiga hav, på vatten när isen lossar. Sagor i vardagen, under äventyr. Gärna 1800-tal. Gärna vackra unga möer och ståtliga sköna män, gärna gamla som förslorat sin ungdom skönhet. Mörker och ljus utan att något blir svartvitt, alltid ett mörker ligger där och lurar, under ungdommen, under allt vackert, bakom solen, så finns det svarta.

Så läs!

Igår tog jag åter upp en av hennes böcker, tiden gick, om förra natten var spisande av musik, ägnades denna åt karen blixens Sju romatiska berättelser.

2 kommentarer:

  1. Hela Karen Blixen och hennes liv i Afrika
    är så faschinerande!
    När jag ser ett foto på henne, där hon sitter på trappan till sin farm, iklädd bekväma långbyxor (på den tiden!!) och röker, omgiven av sina vänner.
    Så vill jag bara förflyttas dit och vara med där och då!
    God Jul Jana!

    SvaraRadera
  2. Ja, verkligen en fascinerande person och liv!! God jul Catdogs!!!

    SvaraRadera