måndag 5 augusti 2024

Röten (och Marilyn).

Mjölpåsen var fuktig pga rötmånaden. Pga den blöta luften. Varma tunga luften. Blomflugor, bananflugor, återkomsten av motten, vanliga flugor som surrar runt runt runt, vars närvaro hörs och märks av den fartvind de pustar mot min hud när de passerat tätt inpå. 

Köpte plastbunkar på Ica Maxi att ha mjölet i. Tre stycken bunkar hade jag råd med, 99 kr st. Grovmalt rågmjöl i en, vetemjöl special i den andra och havregryn i den tredje. 

Dödade motten med fingrarna. Gör en blandning på vinäger, sirap och diskmedel till blom- och bananflugorna. Tejpen till flugorna. Så slarvar jag, glömmer en halv citron framme, går på bio och kommer hem och ser den glömda citronen svartprickig av små insektskroppar som sugit i sig nya krafter, gett nytt liv, dubblat sin styrka. 

Cyklade till Maxi ikväll. Köpte korv till morgondagens grillknytis i Anna E:s Lådan. Dis steg ur älven. Färgerna var mättade och glödande. Några moln lyste likt neon längst ner på himlen. Efter att ha trampat hem igen rann svetten om mig, min lägenhet tycktes sakna luft, genomströmning, allt stod still. Tjockt och stilla.  Slet av mig kläderna. Iklädd en T-shirt och svettpärlad läpp åt jag plommon och övermogna aprikoser vid köksbordet. Det blev mörkt ute.

Idag är det 62 år sen Marilyn Monroe dog. Den 5/8 1962. Nu ska jag se Let's Make Love. Kanske inte hennes bästa, kanske ett skevt val att högtidlighålla dagen med, men vill se henne skutta ner för gatan i basker och trench, vill se henne sjunga Specialization i supertajt glitterfodral och vitaste blekaste huden en skådat i en technicolorrulle anno 1960. Vill se henne i stickad blå tröja och med ett gäng manliga dansare i beige sjunga My Heart Belongs to Daddy. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar