onsdag 27 januari 2021

Stundande sommar.

 Har fått en oro inför sommaren. En sommar i stan. Igen. Och hur blir den i denna lägenhet. Har fyllt mitt vardagsrum, har bonat. Byggt mitt bo, fullt av grejer, möbler, tavlor, som gjort för att kura ihop i när vinden, regnet, mörkret, snön, kylan råder. Hur blir det en het sommardag? Hur blir det under sommarnätter som aldrig blir mörka? Ska en ha möblerat på ett annat sätt för de soldränkta dagarna? Ska det vara luftigt och kalt då? 

Har inte bott här på sommaren än, den som kommer blir min första.  

I min förra lägenhet var gardinerna alltid fördragna. Den lägenheten var så liten, stod på marken, nära trottoaren, så förbipasserande kunde se in. Rakt in till dess djupaste grunda inre. De gardiner jag aldrig drog isär var ljusa och blommiga. De passade liksom att vara instängd bakom dem när sommaren gassade på därutanför. 

Hur blir det med de stora fönstren här? De som når upp till taket, som gör trädet utanför vardagsrummet till en del av mitt hem. Kommer sommaren bli olidligt påtaglig med sin prunkande prakt? Ja, den som lever får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar