torsdag 6 augusti 2020

Kvällsprom.

Var inne hela dagen. Då vi inte kunde ses pga hennes ömmande hals videochattade vi. Jag och min syster Signe. Jag lutade mitt ansikte nära kameran, visade den släta hyn vid sidan om ögonen, den släta hyn från näsan och ner mot munnen,, den linjefria hyn runt läpparna. Hade sett mitt trötta anlete i kameran och ville berätta för Signe att jag ändå var slät och med ungdomlig hy, trots mörka ringar och insjunkningar just under ögat.

Åt mat. Matjesill med brynt smör, drack syrensnaps. 

Bestämde mig för att gå ner till Ica och köpa godis.

Klockan var 22 och det skymde. Ännu hade inte gatlyktorna tänts. Luften var varm. Jag började strosa och istället för Ica strosade jag vidare. Sakta med slöa steg. Dova steg. De var allt som hördes. Inga fåglar, ingen vind. Inga röster. Mina steg och ibland klirret från nycklarna i min hand.  Girade mig fram, min väg blev likt spåren efter en krälande orm. En kort promenad på över en timme. Tog mig ner till älven. La mig på en småbåtsbrygga. Låg där. Lite besvärad.  Lite som att jag poserade "fri själ". Började kämpa med en selfie. Vattnet strilade knappt märkbart under mig. När jag stigit ner på bryggan hade doften av vatten slagit mot mig. Unket och friskt i ett. Nån gång under min väg mot älven hade gatlysena tänts. 

På vägen hem gick jag in på Ica, köpte S-märken, citroner, lime, smör, ägg och plommon. 













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar