söndag 16 augusti 2020

Igår, lördag.

Cyklade till Villanäs. Var lite långsam. Lite svettig. Kanske bakis från fredagen. 

Där vägen är smal och grusig, med buskar och träd och älven mycket nära, stod en man med långt glänsande mörkt hår och solbrända lemmar. Han drog upp sina byxor, hade blicken ner, var koncentrerad på sin gylf. Musik hördes från älvstranden, där en fyrkantig husbåt ligger förtöjd. Han höjde blicken när jag kom närmre, han log snett och smet ner till husbåten.

På den övergivna gamla holmsundsvägen, som blir allt mer igenvuxen för varje år, snåren blir högre högre på dess sidor, mötte jag först en medelålders joggare. En bit längre fram stod polisen. De pratade med två ungdomar och jag cyklade förbi.

Framme i Villanäs koloniområde kom Phia gående, hon skulle dricka bubbel nere i någon sommarstuga och sen gå upp till ett hus för fest. Hon berättade om nån stöldliga som härjade och länsade förråd. Polisen kom farande och Phia vinkade åt dem, vilket fick polisen att vända tillbaka och göra en extra sväng och spana mot oss innan de körde vidare.

Phia gick till bubblet i stugan och jag gick till Annas kolonistuga. Vi skulle senare äta surströmming. Annas mamma Inez satt i en soffa i solen och stickade sockor och svettiga som vi var gick jag och Anna till poolen och tog ett dopp. 

Vi åt vår surströmming, vi drack snaps. Katten Ippo, stor och grå, kom och tiggde mat. En fågel med en mekanisk sång satt osynlig i ett träd. När vi ätit klart tog vinden i, blåste ett lakan på tork över bordet och vaser och glas välte. Inez fyllde på våra snapsglas till det att flaskan var tom och färdtjänsten kom och hon fick order att gå försiktigt när hon sedan skulle kliva ur bilen och ta sig till sin port. 

En stund senare cyklade jag hem, i hast innan det skulle bli mörkt. I änden av den långa raksträckan glödde himlen och när jag sen korsat tågrälsen och svängt ner på de olika grusvägar en tar för att komma till stan passerade jag åter husbåten. Musiken hördes på långt håll och jag såg människor flyta i små ringar runt huset och någon stod på dess däck och grillade. En bil hade trängt sig in på den smala vägen och jag fick leda cykeln ute i snåret för att komma förbi. 

Ju närmare stan jag kom desto varma och fuktigare blev luften. Stannade och tog av mig tröjan och blev allt mer klibbig. In på Ica och köpte glass, djungelvrål och ostkrokar. Köpte även stjälkselleri för att inte verka bullemisk. Utanför såg jag A och N på långt håll. Min cykel smällde till när jag låste upp den och A vände sig om. Hon såg mig, de vände och kom mot mig. Jag slog följe med dem. De var så vackra denna kväll, sommarklädda i den varma mörka kvällen sa jag att de såg ut som Israeler. De förstod inte riktigt komplimangen och vi skildes åt. 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar