tisdag 11 augusti 2020

En morgon.

 Gick hem efter jobbet. Gick Brogatan ner till Broparken, fortsatte längs älven mot Östra station. Samuel for förbi på en cykel och ropade hej. Jag hade just tappat mina solglasögon efter att ha spanat på en lapplisas göromål. Min solglasögon gled nerför näsan och om jag inte lutade huvudet lätt bakåt gjorde de inom fem steg ingen nytta. Så jag tog dem i min hand men tappade dem på marken. Hukade och plockade upp dem och Samuel swochade förbi. 

Det är rörelse på gatorna nu. De som ska till sina jobb. Med sin av sommaren bronsiga hud, nyduschade, passerar de mig. Jag i min av svett impregnerade tröja. Med min hud som knappt sett solen. 

Nedanför Öbacka satte jag mig på en bänk. Bänken stod i skuggan under ett träd eller flera. Där var det svalt och mina ögon fick slappna av när nu solen för en stund inte nådde dem. 

En stund senare, när jag åkte östra stations rulltrappa upp, istället för att gå de tråkiga backarna, fick jag ett sms av Johannes. Han som brukar vara vaken sent in på natten hade väckts av den renovering som pågår i hans hus.

Jag gick in på Ica, köpte ingredienser till en BLT. Köpte även laktosfri yoghurt, för det ska en tydligen äta istället för mat under sina arbetsnätter. Gör nu något Bircher Musli-inspirerat av den laktosfria yoghurten, havregryn, rivet äpple och kardemumma. 

Hemma hängde jag för fönster. Började steka baconet till BLT:n.

Smörgåsarna blev klara, jag åt dem. Drack som vanligt en virgin Mary i ett svep, ivrigt klunkande. 

Nu ska jag sova. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar