lördag 4 juli 2020

En vit skivspelare.

Regnet och kylan kom. Nätterna blev mörka av moln. När jag jobbat klart på fredagens morgon och tagit mig hem gick jag ut igen, hämtade ett gäng spontanköp som skickats till Axtorpet. Min cykel blev en packåsna jag ledde hem.

Packade upp blusarna, skjortklänningen, jeansen och solglasögonen. Samt min nya skivspelare. Köpte den för att den är vit. För att få det gjort. En köp jag dragit ut på. Om den är bra, nä, det tror jag inte. När det finns skivspelare och högtalare som går på 25 000 kr vardera kan inte en liten vit plastig skivspelare för 1990 kr var det bästa, inte ens i närheten. Men skivorna snurrar och ljudet kommer ut. 

Efter sömn, efter ännu en skräckfilm, en om en röd klänning som ställer till besvär och ett varuhus drivet av häxor, såg jag komedin Night School. En man föll av ett tak. Det var väntat. Jag fann mig själv skrattandes högt och tydlig. Ett tomt oväntat skratt. Hörde mig skratta och tänkte att det var konstigt. 

Det blev natt, nästan morgon, jag skulle somna och en dröm tog i. Först trevlig, en man som är i mina tankar var med, men kroppen låste sig, min andning kändes tung, jag försökte röra mig och det gick inte. Så tog jag i och skakade till hela kroppen, väckte den ur sömn och blev klarvaken. Morgonen kom och fick då en stunds slummer. 

Nu sitter jag här, lyssnar på Lill Lindfors Kom igen! Den snurrar i min vita skivspelare och jag planerar att gå ut i skogen. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar