söndag 26 juli 2020

Igår.

Det blev tre timmar sömn. Klockan 3 till klockan 6. Låg vaken i sängen med lite hopp att somna om.  Hann ut till Mariedal och köpte kattmat, hann hämta ut de träningskläder jag köpt. Cyklade till min bror för att fira brorsbarnets födelsedag. Där var vi i familjen, hennes farmor, hennes mormor och morfar. Där var Pudeln Lovis och Gråhunden Mysan. Fick träffa den bara några veckor gamla dvärghamstern Nöten.

Cyklade hem.

På vägen hem köpte jag ansiktsolja och sportbehå på HM. 

Hemma tog jag på mig SportBehån. Den var tajt med bra stöd och krånglig att få på min svettiga kropp, förmådde mig inte att ta av den. La mig på sängen. Kanske med händerna bakom huvudet, med benen i kors nere vid vaden. Somnade plötsligt. Hann inte märka att jag somnat förrän jag vaknade en timme senare av att det smärtade på den punkt där höger bens vad mötte vänster bens smalben. Låg där och drog på att skilja dem åt, att jag trodde att just det skulle göra ondare än den värk jag kände. Fick benen isär. Låg kvar, som för att hämta andan. Blåsan tryckte på. Låg ändå kvar. Stirrade i taket. Förvånad över den timme som nyss var sömn.

Kvällen gick och kom och jag såg klart en film jag påbörjat den tidiga sömnlösa morgonen i sängen. Nu var jag åter i sängen. Hade gjort mig klar för att somna när filmen tog slut. Med datorn framför mig var den det enda ljuset. Filmen tog slut. Jag stängde datorn och allt blev svart. Såg ingenting. Mina ögon välkomnade mörkret, det var som att de fick andas ut för första gången idag. Trevade med handen, fann datorn, lyfte den ner på golvet, vände mig, la mig till rätta. Mörkret hade börjat lätta, mina ögon hade vant sig, såg min lägenhets konturer, en glipa av ljus från natten utanför som smet in mellan de fördragna gardinerna. Jag slöt ögonen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar