onsdag 22 juli 2020

Innan, under och efter arbetsnatten.

Missbedömde tillståndet i kattlådan. Trodde inte ny sand skulle behövas förrän till helgen, men urindoften  började ligga som ett frätande os över mitt hem och på något sätt orkade jag mig upp till kvantum innan arbetet. 

19:53 gick jag in på ica. 19:56 stod jag utanför. Med tio liter kattsand i famnen. Rullade ner för Mariehemsvägen, med ögon, bakom spegelglasade piloter, bländade av solen. 

Sen pinnade jag till jobbet. Valde att gå. 

Den kommande hösten anas om natten, en kort stund då himlen är bara ett snäpp från mörk. Det är något med dessa arbetsnätter, dessa dygn då arbetsnätterna infinner sig. Att allt blir arbete, sömn, mat. Ingen film, ingen vän, ingen bok jag orkar läsa. Så att en kollega fick komma ner, tre gånger denna natt och förra och kommer behöva komma ner de två kommande, för att hjälpa mig med en lägesändring, blev en höjdpunkt. Jag längtade till klockan 23, 02 och 05. Då stod han där. Leende och artig. Sen försvann han upp och jag blev lämnad med den strida ström av komediserier som natt-tv sänder. Family Guy, American dad, Marlon, Kevin can wait, Våra värsta år och så åter Family Guy och American dad. Mest står tv:n på utan att bli sedd på.

Morgonen kom grå och sval och mina fingrar blev kalla efter ett tag. Gick Brogatan ner till älven. Klev in i en flock insekter, de snurrade runt mig, hamnade i mina ögon så jag fick kisa, i min mun så jag fick spotta. Böjde ned huvudet och skyndade på. Åter en ny skock av flygfän. Samma procedur. Nu fastnade några i mitt hår och jag såg dem kämpa för att komma loss. Drog med mina fingrar för att få ut dem, men de mosades, de låg döda kvar mellan stråna och in i nästa insektstäta luftrum. Så fortsatte det i några hundra meter. Som stora myggor såg de ut,  tysta flög de runt i luften och inga bett lämnade de efter sig.

Hemma, när jag tvättar ansiktet, går på toa, byter om, tar min medicin. Jag går liksom runt, lite planlöst, lite veligt, hattigt. Som att allt det där ska göras men jag förstår inte hur. Trött efter en vaken natt, trött så motoriken haltar. Får kattsand under fötterna, de vita kristallerna som skär in, kupar mina fötter så trycket ska lättas mot huden på fotsulan. Lyfter först den ena foten, borstar av kattsandskristallerna med handen, sätter ner foten, lyfter den andra och borstar av den. Tar några steg och åter samlas kattsanden under mina fötter och hela uppdraget känns omöjligt, med kupade fötter går jag runt, drar kattsanden med mig ut från toan.

Fastnade sen på IMDB. Ett klipp om sommarblockbusterns historia, som startade med Hajen och fortsatte med Star wars, Top Gun, Batman osv osv osv. Klippet följdes av trailern till Megan Fox nya film där hon slåss mot blodtörstiga lejonhonor.

Montzi jagar nu en insekt, den ser ut som de jag råkade på nere vid älven, kanske följde den mig hem, satt där i mitt hår, kom loss först nu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar