söndag 19 juli 2020

Lördag.

Vaknade sent. Efter 11. Låg kvar i sängen. Scrollade rastlöst på mobilen. Fota mig och sen mig och Jussi med datorns kamera. Klev upp. Diskade. Lagade fattiga riddare och kokade kaffe. Åt. Läste i Den sista sommaren. Gick till förrådet. Lastade ut nästan allt. Vissa saker skulle bli kvar där i. Annat bar jag till lägenhet. Mitt hem fylldes av lådor och säckar och pappkassar fyllda med kläder, skor, bråte. Varje gång jag kom in i min lägenhet slogs jag av hur varm och fuktig den var mot korridoren utanför, mot källarförrådet. Hade dörren till uteplatsen på glänt och från glipan sipprade den klibbiga heta luften in.

Min svett lackade, den lackar så lätt, så fort, det är besvärande. Perspirera. Transpirera. Så fina ord för vad som pågick. Min T-shirt blev blöt. Fick byta T-shirt tre gånger under dagen. Fyllde 6 svarta plastsäckar med kläder jag ej ska behålla. Upptäckte att jag har bra högtalare och en stereo. Upptäckte en varmvattenflaska och blåa byxor som en gång var förstora och nu sitter bra. En blå pyjamas fanns i en liten plastkasse. 

Slukades. Glömde bort att äta och när jag kom på att jag glömt att äta förmådde jag ändå inte att sluta fixa. Dammsög och rullade ihop mina mattor innan jag fick i mig mat. Sen videochattade jag med mina systrar, klädd i den blåa pyjamasen. Så gick bara tiden, det blev natt, svarade artigt, tacksamt och distanserat på ett meddelande från en som sa sig vara ett fan, fikade, såg klart en film. Känner lukten av min kropp, av det arbete den gjort, av den svett som runnit ur och över den idag. Druckit lady Grey med färskpressad lime i, två stora koppar, druckit flera glas vatten. Ännu törstig och ännu fuktigt i nacken. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar