onsdag 18 mars 2020

Classic Interiors.

Nu slukar jag inte nyheterna. Den senaste presskonferensen såg jag ej. Kanske skulle den handla om Volvo och Scania och alla som blir utan jobb.

Scrollade runt på Pinterest. Såg bilder av de där hemmen. De med krukväxter och rottingmöbler eller någon slags andra halvan av 1900-tals-design. Sen kom en bild. Ett danskt hem. Det var som lite mer förfinat. 50-tals klassiker som blivit tidlösa. Vita väggar och enstaka tavlor. En vägg av bara hyllor med böcker. Några böcker i prydliga små staplar på golvet under en bänk och på bänken.

Önskar att jag vore sån. En som inreder så. Att jag planerat min lilla lya utifrån högklassig smak. Typ fem, om ens det, väl utvalda möbler. En vägg med böcker. Bara några enstaka tavlor.

Hade självklart aldrig lyckats med det. För jag svämmar alltid över. Svämmar än hit och än dit och så fylls det på. Jag ser de tomma ytorna som tomrum att fylla. När granen plockas ner och jag får hindra mig att inte hitta något som ska ta dess plats.

När jag gör mina filmer och ser varje detalj som viktigt, att min senaste film aldrig lyckas hålla en linje, att den vill för mycket och svämmar över till ogreppbarhet.

Bara inse det. Ta djupa andetag. Inse det oviktiga i det hela.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar